خاطرات یاسین
خاطرات یاسین

خاطرات یاسین

عید سعید غدیر خم بر شما مبارک



به قرآن قول پیغمبر همین است

           تمام آیه قرآن این چنین است

به کوری دو چشم اهل بیعت
                   فقط حیدر امیرالمومنین است

واریز روزی 86400 دلار به حسابتان

فرض کنید بانکی دارید که در آن هر روز صبح 86400 دلار به حساب شما واریز می شود و تا آخر شب فرصت دارید تا همه پولها را خرج کنید چون آخر وقت حساب خود به خود خالی می شود! دراین وقت شما چه خواهید کرد؟! البته که سعی میکنید تا آخرین دلار آن را خرج کنید! ...

هر کدام از ما یک چنین بانکی داریم، بانک زمان. هرروز صبح در بانک زمان شما 86400 ثانیه اعتبار ریخته می شود و آخر شب این اعتبار به پایان می رسد. هیچ برگشتی نیست و هیچ مقداری از این زمان به فردا اضافه نمی شود. اینک تصمیم با شماست!

هر چیزی در عالم عوض و جایگزین دارد، اما عمر و وقت انسان دیگر بر نمی گردد و جایگزینی ندارد. جناب شیخ بهایی ابیات زیبایی را در این باره سروده است:

گر نبود خنگ 1 مطلا لگام               زد بتوان بر قدم خویش گام

ور نبود مشربه از زر ناب                با دو کف دست، توان خورد آب

ور نبود بر سر خوان، آن و این                هم بتوان ساخت به نان جوین

ور نبود جامهٔ اطلس تو را               دلق کهن، ساتر تن بس تو را

شانهٔ عاج ار نبود بهر ریش                شانه توان کرد به انگشت خویش

جمله که بینی، همه دارد عوض              در عوضش، گشته میسر غرض

آنچه ندارد عوض، ای هوشیار               عمر عزیز است، غنیمت شمار

متاسفانه اکثری ما قدر این سرمایه ی عظیم را نمی دانیم و وقتمان را صرف اباطیل و لغویات می کنیم و از آن برای  فهم اسرار عالم و نیل به معارف الهی بهره نمی گیریم، در حالی که پس از پایان فرصت محدودمان در این دنیا، راه بسته می شود

گرگی درنده تر از گرگ صحراء

امام صادق علیه السلام فرمودند: حیوانات صور ملکات انسانها هستند.

یعنی حیوانات صورتهای آن صفاتی هستند که در انسان ملکه شده اند و در وجودش تثبیت گشته اند. خوک که صفت غالب در او شهوت است صورت و شکل باطنی انسانی است که ملکه و اخلاق او شهوت پرستی است یا گرگ که صفت غالب در او درندگی است، صورت و شکل باطنی انسانی است که ملکه او درندگی است. و اگر انسانی چشمش باز باشد میتواند شخص را با این صورتش ببینید و لذا حضرت یعقوب علیه السلام به فرزندانش فرمود یوسف را به صحراء نبرید که میترسم گرگ او را بخورد، (و اخاف ان یاکله الذئب و انتم عنه غافلون) در حالی که گرگ صحراء هیچ وقت انسان را نمی خورد، یعقوب در حقیقت گفته بود میترسم شما فرزندان که در حقیقت گرگید و به مراتب از گرگ صحراء خطرناک ترید، یوسف را بکشید. فافهم.

8524090472116131275و لذا انسان در سنین جوانی که هنوز ملکات او حیوانی نشده اند باید اهل کسب صفات حسنه باشد.

تو بهشت و جهنم خویشی

 
 

انسان همان است که خود را ساخته است. اگر جهنم ساخته ای جهنمی و اگر بهشت ساخته ای بهشتی و بهشت و جهنم همین اکنون در تو موجود است و از تو خارج نیست، لکن در قیامت با اسم الباطن خداوند ظهور می یابد و منکشف می شود (یوم تبلی السرائر) که به تعبیری “جهنمی را به جهنم نمی برند، بلکه جهنمی خود جهنم می شود“. پس ببین خود را چطور ساخته ای و در همین نشئه بهشت باش.

1216611908616413457

آیا کم یا زیاد کردن تعداد ذکر اثر آن را از بین می برد؟


معمولا همه ی ما روزانه اذکاری را به تعداد معین به زبان جاری می کنیم مانند تسبیحات حضرت فاطمه زهرا. اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که اگر این اذکار را کمتر یا بیشتر از حد معین بگوییم، چه می شود؟ در این باب حکایتی مضحک نقل شده است:
“عالمی به مسجد وارد شد. دید یک نفر می گوید (لا سبحان الله لا سبحان الله)! عالم از او پرسید: این چگونه ذکری است؟ گفت: من می خواستم سی و سه مرتبه بگویم سبحان الله، اما اشتباها چهل مرتبه گفتم. اکنون آن هفت مرتبه زیادی را برمی گردانم!”
حال سوال اینجاست، زیاد و یا کم گفتن ذکری با عدد معین اشکال دارد یا خیر؟
و آیا به اثر آن ذکر لطمه می زند؟

???????????????????????????????????????????????
پاسخ:
حروف اذکار مانند یک شبح اند اما حقیقت و روح ذکر تعداد آن است که (الحروف اشباح و الاعداد ارواح). برای روشن شدن موضوع نکته ای بسیار مهم از کتاب هزار و یک نکته حضرت علامه حسن زاده می خوانیم:

” باید بدانی که الاعداد ارواح و الحروف اشباح و العدد کاشنان المفتاح، اذا نقصت او زادت لا یفتح الباب و الزیاده علی العدد المطلوب اسراف و النقص منه اخلال”

(معنی: اعداد ارواح و حروف اشباح هستند، و تعداد هر ذکر مانند دندانه های یک کلید است، اگر آن دندانه ها کم یا زیاد شوند در باز نمی شود، و زیادی بر تعداد ذکر اسراف و کم کردن از تعداد ذکر اخلال است.)

یکی از مشایخ روایت می کرد که: در سوره یس اسمی هست که بر طرف می شود به برکت آن کوری مادر زاد و پیسی. او را گفتند که آیا اگر کسی تمام سوره را بخواند نفعی از این مقوله که می گویی به او خواهد رسید؟ جواب داد:
 هر گاه حکیم یک دوا را برای مرضی مقرر کرده باشد و آن دوا در دکان عطاری باشد و مریض برود تمام ادویه ی دکان او را بخورد، آیا نفعی به او خواهد رسید؟” (۱)
با توجه به نکاتی که در بالا آمد مشخص می شود که اذکار بدون اعداد مقرر شده، کالبدی بی روح هستند و تصدیق می کند آن که بی روح است نمی تواند زنده کند و اثری بگذارد. 
پس نتیجه می گیریم باید اذکار به همان تعدادی که دستور آن داده شده است، گفته شوند، بدون یک عدد زیادی یا کم، مثلا تسبیخات حضرت فاطمه زهرا باید به همان تعداد وارد شده در روایت (۳۴ الله اکبر، ۳۳ الحمدلله، ۳۳ سبحان الله) گفته شود. نکته مهم این است که مبادا دقت در رعایت کردن تعداد اذکار سبب وسواس یا مانع حضور قلب شود.
پی نوشت:
۱٫ هزار و یک نکته، نکته

جنگ نرم


شاید جبهه جنگ فرق کرده باشد اما میدان های مین هنوز پا بر جا هستند

در این جبهه ها مین ها دست و پا قطع میکردن و به فیض شهادت می رساندن ولی در این میدان،مین های مجازی،اعتقاد و دین را قطع میکنند و انسان را به اسارت شیطان در می آورند...

مراقب باشیم در این دنیای مجازی چه می کنیم و به کجا پای می گذاریم